Vester Voldgade 8, 1. th. 1552 København V
Ring til os: +45 40 74 46 42

7-eleven

BIWise, Kundehistorie, Data Warehouse - 7-Eleven

Valide nøgletal skaber et fælles verdensbillede for 7-Eleven

7-Eleven sikrer relevant viden med BI-løsning fra BIWise

En hurtig kop kaffe på farten, en sandwich til togturen eller crois­santer til morgenmødet. Hver dag lægger rigtig mange kunder vejen forbi en af 7-Elevens ca. 190 franchisebutikker i Danmark, og det stiller store krav til de it-systemer, der holder styr på butikskædens data.

+ Indsamling af salgstal, samt automatisk distribution af rapporter
+ Fremtiden tænkt ind fra starten af
+ Fælles forståelse for, at data og information er at finde i data
warehouset

Udfordringen

Vi havde brug for et stabilt system, der kunne sikre, at alle franchisetagere altid er sikre på at have deres salgstal til tiden” fortæller Søren Birkstrøm, it-chef hos 7-Eleven. Derfor har virksomheden i samarbejde med BIWise opbygget en data warehouse-løsning, der indsamler salgstal og automatisk distribuerer relevante rapporter.

”Med denne løsning kan vores franchisetagere følge deres salg i forhold til budget, specifikke varegrupper eller andre butikker. Og der bliver benchmarket på kryds og tværs,” siger Søren Birkstrøm.

Løsningen

For BIWise, der står bag løsningen, er det afgørende at udvikle stabile og skalerbare løsninger. Derfor anvender BIWise gennemprøvede værktøjer fra solide leverandører som bla. Microsoft, der sikrer et intuitivt og brugervenligt frontend­design og løbende bliver opdateret med de nyeste funktioner.

»Ud over at vælge de rigtige leverandører, er det vigtigt, at man tænker sig grundigt om fra starten og opbygger systemet struktureret, så det er fleksibelt og kan videreudvikles ud fra behov og ønsker,« siger Mette Alstrup, adm. direktør i BIWise, og tilføjer:

»Selvom teknologien er udvalgt på baggrund af de nuværende krav og ønsker, er fremtiden tænkt ind fra starten.«

Resultatet

I dag er data warehouse-løsningen et centralt værktøj i 7-Eleven og bliver brugt i forhold til både salg, indkøb, finans og marketing.

»Tidligere søgte og gemte medarbejderne data i forskellige systemer. Nu har alle i organisationen – fra sælger til direktør – en fælles forståelse for, at data og information er at finde i vores data warehouse og ikke andre steder,« siger Søren Birkstrøm.

»For os har det givet en stor værdi, at vi er kommet af med skuffeløsninger og i stedet har skabt fælles rutiner for, hvordan vi tilføjer, opbevarer, vedligeholder og abonnerer på data.«

Centraliseringen af data har desuden åbnet mulighed for, at tilføje flere økonomiske tal i rapporterne og levere real time-data til sælgerne.

»Via kassesystemet kan sælgerne se, hvordan de selv og butikken performer eksempelvis på kampagner eller i forhold til samme dato sidste år. Det er en rigtig god motivation og er med til at skabe en vinderkultur,« siger Søren Birkstrøm.

Næste skridt er at implementere data fra de sociale medier og 7-Eleven app’en.

»Mange glemmer at kigge på tværs af deres løsninger og opsamle den værdi, der ligger der. BIWise’s Data Value Task Force er rigtig gode til at finde det guld, der ligger gemt og ikke er udnyttet endnu,« lyder det fra Mette Alstrup.

Ud over 7-Eleven har BIWise blandt andre GN Resound, Telia, Nationalbanken, Kilroy og Københavns Kommune på kundelisten.